Het broedt al jaren, dit idee. En elke keer stel ik het uit. Weet je hoe dat komt? Omdat ik altijd een ander is die het beter kan of doet dan ik. Wie zit er nu op mij te wachten.? Ken je dat gevoel? Je bent nog niet bekend, dus wie ziet nu wat je doet? Wie weet ben je helemaal niet goed of leuk. Zo ging het ook met gedichten van psalmen in eenvoudige taal.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken
Toch heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste gedicht gedeeld. Zelf hou ik erg van de psalmen. Ik zing ze vol overtuiging heerlijk mee.
Toch realiseer ik me ook dat de berijmde versie niet meer aansluit bij de jeugd van vandaag. En dat is jammer.
Hoeveel troost en steun is er niet te halen uit de psalmen? Gelukkig zijn er initiatieven, zoals ‘Psalmen voor Nu‘ en ‘the Psalmproject‘.
Toch is dat niet wat ik wilde doen.
Een boekje met gedichten van psalmen in kindertaal
Op een dag ontsproot dus het idee om hier iets mee te doen. Een leuk boekje maken met hierin psalmen in kindertaal op rijm. En om het mezelf niet al te moeilijk te maken (of juist wel) heb ik mezelf een aantal regels opgelegd.
Ik heb namelijk gemerkt dat het goed is voor mijn creativiteit als ik mezelf beperkingen opleg. Het is immers helemaal niet zo heel moeilijk om creatief te zijn als je alles tot je beschikking hebt.
Als je mogelijkheden beperkt zijn, is het veel moeilijker. Maar ook veel leuker. Daarom ga ik alleen gedichten maken van de psalmen.
De regels waar ik aan wil voldoen:
- alleen psalmen
- 4 regels
- kindertaal
- de regels moeten 2 om 2 rijmen
- er moet een bijpassend plaatje bij
En weet je, dat is best heel erg moeilijk, want ik wil in die 4 regels wel recht doen aan de kern van de psalm. Het voordeel hiervan is wel, dat ik me goed in de psalm verdiep en dit zorgt weer voor een goede stille tijd.
En wat nog meer leuk is om te delen: als ik een gedichtje af heb, mag ik het naar een juf appen. Zij oefent het met de kinderen.
Loopt het lekker en onthouden de kinderen het snel, dan is ie goedgekeurd. Zo gaaf. Ik heb op deze manier een goede stok achter de deur om nog eens twee jaar te wachten met dichten.
Een psalm met een plaatje
Natuurlijk mogen de plaatjes niet ontbreken bij deze psalmen. Ik heb een tekenaar gezocht die me aanstond en waar ik een commerciële licentie kon kopen. Zo gezegd, zo gedaan. De plaatjes van Prettygrafik.com zijn helemaal super. Daar ga ik dus mee werken.
En ja, het liefste zou ik het allemaal zelf tekenen, maar zover is het in ieder geval nu nog niet.
Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt! Mijn andere gedichten kun je ook lezen op mijn site. Ze variëren van moederschap, geloof, gevoelens, enz.
Mijn tip voor jou:
Stel je creativiteit eens op de proef door jezelf beperkingen op te leggen. Ik hoor het graag.